Monday, June 4, 2012

Kursus & Latihan SAR 3 Hari 2 Malam

Apa itu SAR ? okayy , singkatan kepada Search And Rescue sebagai latihan kpd anggota JPAM .
phewww , siapa yang tak biasa pergi to mmg koyak laa cite diaa . takbolee tahan woiii .
first day pergi , mak aihh ! betol kea ap aku tengok niee ? tempat mcm tempat perang . haihh
dtg dtg jea dah kena tukaa baju then buat akur janji bagai . bole diterima lg .
sebelum latihan dimulakan , semua barang yg dibawa kena sita selama 3 hari .
asyurdahh ! fone , jam , makanan dan semua kena simpan . hm
apa pon takbolee , nak taknaa terpaksa terima dgn hati yg rela . haha
malam kena dga taklimat yg amat mengantokkan dan membosankan tanpa sebarang aktiviti .
tidur dengan ta cukup sebab tempat mmg darurat , malam kena ronda pulak ekot kumpulan .
hari kedua , pishangg weyy ! nak tao kenapa ? bermula sebuah kisah . heeee
hari kedua bangun jea pagi dah kena buat aktiviti yg mmbuat aku dan yg lain jd mental .
pagi diberi sarapan biskut sekeping dan air tea dlm bekas dikongsi satu kumpulan .
amek kau ! nak sgt rasa pergi survival kan ? rasa kan sebagai pengalaman . hihi
pukol 9 pagi semua kumpulan kena masok hutan sebelum to jurulatih beri taklimat bagai .
air dan makanan terhad okayy , phewww pandai pandai hidup . mmg pudui weyy !
kena tidur dlm hutan so kena buat pondok sendiri utk tidur then kena redah hutan to na cari mangsa .
penat jangan cite laaa , rasa nak mati pon ada . kena buat tombak bagai .
aku dah mental gila babi sebab 3 kali aku kena buat tombak .
anggota yg buat tombak tak jadi kena denda , dah mcm ap dah aku rasa .
dengan tak mandi semua . rasa menyesal pon ada time to .
tengah tengah pagi pukol 2 cari kayu dalam hutan sebab nak buat tombak . aduhhh
nak taknaa terpaksa laaa , nama pon latihan kan ?
time nak tidur dalam hutan , aku dah pasai dah . okayy , nak lari balek jea .
mmg sekali lg aku tak tidur sbb dgn nyamuk dan segala binatang bagai .
tak sanggop au nak tidur , so aku amek keputusan jaga kawasan hutan dgn yg lain .
okayy , lagi sehari nak balek . jyeahhh ! awal laa . awal laaa .
mmg nak balek dah , dah taknaa lagi pergi latihan mcm niee .
tak sanggop weyy , peduli laa . bagi aku 1 juta pon aku taknaa :p
pagi hari last , okayy . cepat laa balek . haha
aku diperintah utk jd mc sebagai penutup majlis latihan nnt , okayy ngamm .
pergi dgn jurulatih buat ayat pe semuaa , okayy terima lg .
last sekali , aku kena saiko mcm nak gilaa sampai aku dah tak tahan .
tahan punya tahan , airmata aku keluaa jgk . errr
bukan apa , aku da laa penat pe semua lg nak saiko .
semua mcm mnx kaki dkt aku jea tp aku pk latihan jea .
kank aku kena tindakan tatatertib pulak , sabar jea laa aku .
sebelum balek kena tukaa uniform sbb ada majlis penutup , okayy nak pergi tukaa laa niee .
kejap lg , aku dgn yg lain kena panggil , dlm hati nak apa lg laa niee .
rupanya kena simbah air , aduhhh . saiko lg cannie .
dah basah kuyup , dibagi masa 10 minit tukaa pakaian . eiiyyyyy
gilaa kea ap ? nak taknaa . sarung laa dgn basah basah to . huh
eiuwwww , da laa ta mandi 3 hari . bdn mcm mcm bau ada .
uniform aku pakai dgn ta selesa , redah jea laaa awokk .
time majlis , uniform aku basah sbb ta sempat tukaa pape time kena simbah air to .
dgn uniform kteowg kena meniarap dlm hutan sementara tgu pegawai dtg .
surprise laa konon . kiteowg separuh nyawa nieee . haihh
jyeahh , lepas majlis semua dijempot makan . best best .
makan bbq kot , alhamdulillah . makanan sedap nak balek . hihi
lepas makan kena kemas semua then time utk amek semua barang balek .
fone aku capai duluu sebab aku rinduu fone ak . heee
even penat dgn latihan niee tp seronok sebab dpt kenal dgn semua unit .
aku rinduukan semua kenangan walaupun mula mula aku dah give up .
panjang kan aku cerita ? aku cerita dari pengalaman .
bukan senang nak dapat macam niee even perit kau nak lalui .
dah laaa , aku taknaa cite pepanjang lagi . bosan pulak .
ada sedikit kenangan takkan aku lupe . kbyeeeee

with kak zura . kaka syg kadd JPAM :)

okayy , sedih kena saiko . haha













No comments:

Post a Comment

Sila Tinggalkan Pesanan Dan Cadangan Anda Di Sini :